Menakur Magasinet

Den skjulte overgangsgene

Hedeture og nattesved er gener, som de fleste kender. At det går hurtigt ned ad bakke for knoglemassen i overgangsalderen er ikke lige så mærkbart. Desto vigtigere er det at forebygge.

Da du var barn, fik du besked på at drikke din mælk, så du kunne blive stor og stærk! Mælk og andre mejeriprodukter er den vigtigste kilde til kalcium, selve byggestenen i skelet og knoglevæv.

Porøse knogler

Kalcium er vigtigt, når vi er børn, men kroppen har også brug for dette mineral senere i livet. Vores knoglemasse vokser faktisk helt frem, til vi er i midten af 30’erne. Derefter bliver den langsomt brudt ned, før udviklingen accelererer i og efter overgangsalderen. I løbet af 50’erne mister kvinder i gennemsnit en halv til én procent knoglemasse om året, før den negative udvikling bremser lidt op.

Hormonelle ændringer i overgangsalderen fører til tab af knoglemasse – som giver større risiko for knogleskørhed

For kvinder er der en særlig stærk sammenhæng mellem overgangsalderen og reduceret knoglemasse. Det skyldes, at kroppen holder op med at producere østrogen. Ud over en række andre kendte overgangsgener fører hormonelle ændringer til tab af knoglemasse – som giver større risiko for knogleskørhed.

En ud af tre kvinder har knogleskørhed

Tab af knoglemasse er ikke lige så mærkbart som andre overgangsgener. Netop derfor er det vigtigt at være opmærksom på fænomenet. Danmark ligger øverst på verdensplan, når det gælder knogleskørhed (osteoporose), og det er mildest talt ikke er noget at stræbe efter. Brud på håndled, hofter og så videre giver store gener for den enkelte. Derudover koster det samfundet store beløb.

thor
Danske kvinder udsat: Øverst i verden inden for knoglebrud

Man kan forebygge knogleskørhed ved at sørge for at få nok kalcium gennem kosten. Ud over mejeriprodukter er grønne bladgrøntsager, mandler, frugt, bønner, linser, sesamfrø med skal og nødder gode kilder til mineralet. Hvis du ikke får nok kalcium (for eksempel på grund af mælkeintolerance og/eller allergier), er kosttilskud en god løsning.

Vitamin D + kalcium = sandt

Som du helt sikkert ved, har de forskellige vitaminer forskellige egenskaber. D-vitaminets opgave er blandt andet at sørge for, at kroppen optager kalcium fra tarmen. D-vitamin er altså helt afgørende for en sund og normal knoglebygning. Hvis kroppen ikke får tilført og optaget kalcium nok, vil den tære på lagrene i skelettet. Dette undgår man altså ved at få nok af den gyldne kombination af kalcium og D-vitamin.

thor
God effekt: Overgangsgenerne forsvandt for May Ingunn

Kroppen omdanner sollys til D-vitamin. Derudover er berigede mejeriprodukter og fed fisk de vigtigste kilder i den mad, vi spiser. Mange har desuden brug for et tilskud for at få D-vitamin nok, navnlig i vinterhalvåret.

Livsstilen betyder meget

Ud over kosten spiller livsstilen også en vigtig rolle. Fysisk aktivitet er vigtig hele livet, også i overgangsalderen. Den styrker ikke alene konditionen og musklerne – træning er også vigtig for at opretholde et stærkt knoglevæv.

Menakur – et naturligt alternativ

Menakur er et norsk udviklet naturpræparat, der er rettet specielt mod gener knyttet til overgangsalderen. Menakur kan erstatte traditionelle østrogenkure, når du vil gardere dig mod bivirkninger, og når du ønsker et naturligt alternativ til behandling med receptpligtig medicin.

I dag bruger flere tusinde kvinder Menakur mod typiske symptomer på overgangsalder, og mange oplever, at deres gener bliver mindre eller forsvinder – helt uden bivirkninger. Det skyldes Menakurs unikke sammensætning af naturens egne ‘lægemidler’: urter, mineraler og vitaminer. Hver tablet indeholder blandt andet den anbefalede dosis af både kalcium og D-vitamin. Tilskuddet bidrager til at forebygge knogleskørhed og tab af knoglemasse.